Jak nauczyć się obsługi laserów?
Obsługa laserów i innych urządzeń medycznych nie jest skomplikowana. Są one skonstruowane i zaprogramowane w taki sposób, aby ich użycie było łatwe i intuicyjne. W pakiecie do zakupionego sprzętu do zabiegów medycznych jest szkolenie z jego obsługi (zakończone certyfikatem). Wraz z urządzeniem klient otrzymuje także pakiet materiałów marketingowych. Dostawcy sprzętu (m. in. firma Bogdani) regularnie organizują webinary i wokrshopy w kraju oraz za granicą.
Zanim włączy się urządzenie
Przed włączeniem urządzenia należy sprawdzić czy pomieszczenie, w którym laser ma być użytkowany, jest odpowiednio przygotowane. Należy usunąć wszystkie powierzchnie, od których promień lasera może się odbić, czyli m. in. lustra, szyby, lakierowane blaty mebli itp.. Istotne jest także pamiętanie o zastosowaniu środków ochrony osobistej, szczególnie okularów.
Korzystanie z instrukcji obsługi
Każde urządzenie posiada indywidualną instrukcję obsługi, z którą należy się zapoznać przed uruchomieniem lasera. W instrukcjach obsługi elektronicznych urządzeń medycznych można znaleźć dokładną budowę urządzenia oraz jego specyfikację – parametry techniczne, opis każdego z przycisków/elementów obudowy, wyjaśnienia dotyczące komunikatów, które wyświetlają się na monitorach, zasady bezpieczeństwa, wskazania dotyczące przygotowania urządzenia do pracy, jego uruchomienia oraz sposób przeprowadzania zabiegów (wraz z informacją o sposobie ustawiania parametrów). W instrukcjach obsługi laserów i innych urządzeń medycznych są także treści dotyczące konserwacji i serwisowania maszyn.
Pierwsze uruchomienie
Pierwsze uruchomienie urządzania jest zawsze dokładnie opisane w instrukcji obsługi lasera. Przed włączeniem lasera należy założyć okulary oraz inne wymagane środki ochrony osobistej. W celu uruchomienia urządzenia należy go odpowiednio ustawić (wypoziomować oraz dać dostęp powietrza), podłączyć kabel zasilający do właściwego otworu (gniazda) w obudowie, a następnie do źródła zasilania. W zależności od problemu, którego będzie dotyczyło leczenie, należy zmienić/ wybrać odpowiednią końcówkę zabiegową. Uruchomienie urządzenia ma nastąpić, zgodnie z instrukcją, przez naciśnięcie stosownego klawisza/ przycisku/ przesunięcie suwaka. Urządzenie może być gotowe do działania od razu po włączeniu lub po upływie określonego czasu – informacje na temat gotowości lasera do pracy znajdują się w instrukcji obsługi oraz wyświetlane są bezpośrednio na pulpicie maszyny.
Diagnostyka urządzenia
Lasery medyczne oraz inne urządzenia objęte są gwarancją i serwisem gwarancyjnym. Większość producentów prowadzi również serwisy pogwarancyjne. W Bogdani każdy rodzaj serwisowania przebiega bardzo szybko i sprawnie. Technicy szybko przyjeżdżają do klienta, diagnozują problem i naprawiają maszynę na miejscu lub, w razie konieczności, zabierają ją do naprawy. W zakresie diagnostyki i serwisu urządzeń medycznych niezwykle istotne jest, aby firma dbająca o prawidłową pracę maszyny posiadała odpowiednie certyfikaty, stosowała się do wyznaczonych przez producentów urządzeń norm oraz korzystała z oryginalnych lub polecanych przez producenta części. Sprzętem medycznym nie mogą zajmować się przypadkowe osoby – elektonicy czy mechanicy, ponieważ serwis bez certyfikacji nie da gwarancji prawidłowego działania maszyny, z zachowaniem jej parametrów. Błąd pracy urządzenia może być niebezpieczny dla zdrowia i bezpieczeństwa pacjenta poddawanemu zabiegowi. Również z tego względu konieczne jest regularne prowadzenie przeglądów okresowych, aktualizacji oprogramowania, drobnych prac konserwacyjnych, kalibracyjnych, wymiany komponentów oraz diagnostyki nawet przy najmniejszych usterkach urządzenia.
Jak zdobyć wiedzę nt. obsługi laserów?
Zdobywanie wiedzy dotyczącej obsługi laserów i urządzeń medycznych oraz ich możliwości zaczyna się jeszcze przed zakupem urządzenia. Profesjonalny doradca, przedstawiając ofertę konkretnej maszyny, informuje o właściwościach sprzętu, jego parametrach oraz możliwych do wykonania zabiegach i ich efektach. Zakup sprzętu jest połączony ze szkoleniem dotyczącym obsługi określonego lasera medycznego. Szkolenie takie zakończone jest certyfikatem. W razie konieczności firma Bogdani może zorganizować dodatkowe szkolenia. Każde z urządzeń do zabiegów medycznych posiada również szczegółową instrukcję obsługi oraz wsparcie serwisowe.
Szkolenie
Szkolenie z obsługi i właściwości laserów odbywa się w dogodnym dla klienta terminie, najczęściej jednocześnie z dostawą i instalacją zakupionego lasera. Treść szkolenia obejmuje część teoretyczną oraz praktyczną. Uczestnik szkolenia poznaje:
- zasady BHP związane z korzystaniem z laserów lub innych urządzeń medycznych,
- specyfikę danej maszyny
- wskazania do zabiegu oraz efekty, jakie może dać działanie laserem
- przeciwwskazania do wykonania zabiegu u pacjentów
- poszczególne etapy wykonywania zabiegu
- zasady postępowania po wykonanym leczeniu
Każda ze szkolonych osób ma możliwość wykonania zabiegu pod okiem profesjonalisty. Kursanci otrzymują materiały szkoleniowe oraz certyfikaty, bez których obsługa laserów i urządzeń medycznych nie jest możliwa.
Konferencje
Konferencje dotyczące obsługi laserów medycznych, ich właściwości, możliwości i sposobów zastosowań organizowane są zarówno przez producentów sprzętu medycznego, dystrybutorówurządzeń oraz liczne organizacje i stowarzyszenia, które skupiają medyków i osoby wykonujące zawody okołomedyczne. Dla przykładu mogą to być wydarzenia przygotowane przez:
- Polskie Towarzystwo Medycyny Estetycznej i Anti-Aging PTL
- Polsko-Niemieckie Towarzystwo Medycyny Estetycznej i Anty-Aging
- Stowarzyszenie Lekarzy Dermatologów Estetycznych
- IMCAS – International Master Course on Aging Science
- FACE Conference
- Aesthetic Extender Symposium
- Laser and Health Academy (LA&HA®)
- unique work – Agencja komunikacji medycznej – portal edukacyjny e-medycyna.pl
- Polskie Towarzystwo Stomatologii Laserowej
Materiały naukowe i poradniki
Materiały naukowe dostarczane są przez producentów i dostawców urządzeń. Można je także zdobyć np. na konferencjach, kongresach medycznych lub targach urządzeń medycyny estetycznej (np. Estetica Expo, Kongres i Targi LNE, HPCI Central and Eastern Europe). Nowości ze świata nauki i medycyny estetycznej są publikowane w czasopismach branżowych, które warto prenumerować. Gro materiałów można znaleźć również w Internecie – należy jednak pamiętać o poszukiwaniu wiedzy tylko z wiarygodnych źródeł.
Jak pracować z laserami?
Praca z laserami medycznymi wymaga trzymania się niezbędnych zasad oraz dbanie o urządzenia, ich przeglądy i serwis.
Wymagane uprawnienia i certyfikaty
Aktualnie w Polsce kwestia zabiegów medycyny estetycznej nie jest do końca prawnie usankcjonowana. Zabiegi inwazyjne (do których, pomimo braku przerywania ciągłości skóry, zalicza się laseroterapia) mogą być wykonywane jedynie przez lekarzy. Nie jest jednak określona specjalizacja medyczna. Zabiegi laserowe może więc przeprowadzać dermatolog, stomatolog, urolog czy pediatra. Może to być także lekarz bez specjalizacji – wystarczy ukończenie studiów medycznych oraz prawo do wykonywania zawodu. Wskazane jest aby medyk ukończył studia podyplomowe z zakresy medycyny estetycznej, celem zdobycia fachowej wiedzy w tym temacie. Aby leczyć laserem czy też innymi urządzeniami medycyny estetycznej, należy mieć certyfikat ukończenia kursu obsługi konkretnej maszyny.
Dobre praktyki
Dobrą praktyką w każdym zawodzie medycznym jest uzupełnianie wiedzy na bieżąco, zapoznawanie się z nowinami naukowymi a także technicznymi w konkretnej dziedzinie. Osoba zajmująca się wykonywaniem zabiegów laserowych powinna posiadać wiedzę o budowie skóry, rodzajach jej schorzeń, procesach starzenia się skóry, możliwościach dostępnych na rynku urządzeń do zabiegów medycyny estetycznej, a także wskazań i przeciwwskazań do wykonania inwazyjnych zabiegów.
Uzupełnianie materiałów eksploatacyjnych
Uzupełnianie materiałów eksploatacyjnych należy prowadzić regularnie, najlepiej przez kontakt z dostawcą laserów i innych elektronicznych urządzeń medycznych. Firma Bogdani realizuje zamówienia niezwłocznie po ich otrzymaniu. Zawsze jednak należy wziąć pod uwagę czynnik ludzki (np. problemy z firmą kurierską) i starać się zamawiać materiały eksploatacyjne z wyprzedzeniem.
Jak zgłaszać problemy z urządzeniem?
Problemy z urządzeniami należy zgłaszać niezwłocznie po ich wykryciu. Najlepiej zgłosić je bezpośrednio do działu serwisowego, ale można to zrobić także przez kontakt z przedstawicielem handlowym lub sekretariatem / biurem dostawcy.